...

My Melody Kawaii

bismillahirrahmanirrahim

nikmat Allah

Tuesday 30 August 2011

♫ Syawal buatku ♫

 ASSALAMUALAIKUM
APA KHABAR?
-Taqaballahu minna wa minkun :) 
    bnyak duti  raya yg dikumpul?msti 1000 ringgit above . Wahh kaya nmpk boley lah belanja saya mkn mlm nih . haha gurau je la . Kalo saya? hurmm . rasa berapa ribu yg saya dpt ha! cuba teka . sapa teka dpt angpau RM 0.10 . haha . mna ada la gurau je la . kalo psal duit raya saya tu kna dirahsiakn takot2 nnti ada yg nk merompak saya plk . hehe     
٩(-̮̮̃-̃)۶
  Syawal buatku. sdpkn ha sma ngn tajuk yg diatas . apa maksud syawal buat anda semua? fikirkan jer kalo yg x ada jwpannya lgi. Ha!jikalau saya syawal buat saya bknlah hari kita mngutip duit raya dan bknlah hari kita ENJOY sakan . tetapi hari kesyukuran yg berpanjangan kehadrat yg Memberi . Allah S.W.T tlh mmberi kita hari yg sgt mulia iaitu hari nie lah Hari Raya Aidilfitri. 
Allah S.W.T menjanjikan suatu limpahan nikmat yang besar dan harus disyukuri oleh umat Islam. Aidilfitri yang bermaksud Hari Raya Fitrah, Hari Raya kesucian manusia. Disebut juga sebagai hari kembalinya kesucian kepada kita. Kembalinya fitrah kepada kita dan kita pun harus tampil sebagai manusia suci dan baik, sebaik-baiknya kepada sesama manusia.
  Selain itu,hari Raya Aidilfitri ini bkn berertti kena kutip duit raya . kalau x ada duit raya don't talk . haha.  Tetapi hari raya kena perlu memahami ERTI NILAI KEMAAFAN.nilai kemaafan ini lebih mulia atau berharga drpd duit raya yg berjuta ringgit. Igt duit x boleh beli kebahagian sama juga duit x boleh beli kemaafan. Oleh itu, sama-samalah kita mengejar nilai kemaafan bkn nilai wang ringgit di hari raya . nilai kemaafan ini terhad manakala nilai wang ringgit ni di mna2 kita boleh jumpa.Hayat hidup seseorang itu kita tidak tahu bila dia akan dipanggil menghadap yg Esa oleh itu sentiasalah kita memohon ampun atau segeralah  bertaubat kepada yg Maha Kuasa lgi Maha Pengampun .
 p/s: jikalau semua umat islam sentiasa memohon maaf dan memaafi keslahan sesama sendiri hidup kita psti diredhai disisiNya dan masyarakat dpt hidup dgnlebih tenteram. sekian shjalah opinion saya tntang Erti Syawal buatku . 
*yg baik dtgnya drpd Allah S.W.T dan yg buruk itu dtgnya drpd saya sendiri .-Assalamualaikum
Maka hadapkanlah wajahmu dengan lurus kepada agama (Allah), (tetaplah atas) fitrah Allah yang telah menciptakan manusia menurut fitrah itu. Tidak ada perubahan pada fitrah Allah. Itulah agama yang lurus, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahuinya. (maksud surah ar-Rum Ayat 30).

No comments:

Post a Comment